Reguły wyznaczania podstawy limitu
Ogólny algorytm wyznaczania podstawy limitu dla leków dostępnych w aptece na receptę określony został w ustawie o refundacji1:
Art. 15 ust. 4:
"Podstawę limitu w danej grupie limitowej leków stanowi najwyższa spośród najniższych cen hurtowych za DDD leku, który dopełnia 15% obrotu ilościowego, liczonego według DDD, zrealizowanego w tej grupie limitowej w miesiącu poprzedzającym o 3 miesiące ogłoszenie obwieszczenia, o którym mowa w art. 37."
Art. 15 ust. 7:
"W przypadku wydania decyzji o objęciu refundacją pierwszego odpowiednika refundowanego w danym wskazaniu podstawą limitu w grupie limitowej jest cena hurtowa za DDD tego odpowiednika. W przypadku objęcia refundacją kolejnych odpowiedników podstawa limitu nie może być wyższa niż cena hurtowa za DDD pierwszego odpowiednika."
Taka sama cena hurtowa za DDD
Wybór podstawy limitu według reguły 15% wymaga uszeregowania produktów w grupie po cenie hurtowej za DDD. Może się wtedy okazać, że do 15% dopełniać będzie kilka produktów o identycznej cenie hurtowej. Kwestią niedoprecyzowaną ustawowo pozostaje, który z nich powinien zająć pozycję podstawy limitu.Ile wynosi potencjalna rozpiętość limitu?
Przeanalizujemy to w oparciu o stan refundacji na dzień 1 września 2016 roku. W katalogu A1 (leki dostępne w aptece na receptę) funkcjonuje 299 grup limitowych. Sytuacja, gdzie co najmniej jeden produkt ma taką samą cenę hurtową za DDD jak produkt wskazany przez Ministra Zdrowia na podstawę limitu, ma miejsce w 52 grupach:- w 32 grupach, wśród leków o identycznej jak podstawa limitu cenie hurtowej za DDD, brak jest zróżnicowania na poziomie ceny detalicznej za DDD;
- w pozostałych 20 grupach pomiędzy produktami, z których każdy może zająć podstawę limitu, występuje zróżnicowanie w wycenie DDD na poziomie ceny detalicznej, a zatem będą one ustanawiać różne wartości limitu finansowania.
Wybór podstawy limitu w praktyce
Na wykresie poniżej zobrazowano rozpiętość limitu finansowania w 20 grupach limitowych, w których więcej niż jeden produkt mógł zająć pozycję podstawy limitu oraz wybór, jaki został dokonany przez Ministra Zdrowia.- W 14 grupach, spośród produktów o takiej samej cenie hurtowej za DDD, na podstawę limitu wybrano ten o najniższej cenie detalicznej za DDD, co przekłada się na najniższą możliwą wartość limitu finansowania. Wybór ten zobrazowano na wykresie niebieską kreseczką umiejscowioną na początku dostępnego zakresu;
- W 6 grupach na podstawę wskazano produkt ustanawiający limit na dużo wyższym poziomie od wartości minimalnej. W 5 grupach produkty o takiej samej cenie hurtowej za DDD przekładały się na 2 różne wartości ceny detalicznej za DDD, a w 1 grupie dostępne były 3 odmienne wartości. We wszystkich 6 grupach wybrano produkt o najwyższej dopuszczalnej wartości.
Co decyduje o wyborze?
Zebrane dane nie wskazują na przyjęcie przez Ministra Zdrowia jednolitego podejścia przy rozstrzyganiu niejednoznacznych sytuacji w wyborze podstawy limitu. W praktyce wybór pada zarówno na najniższe jak i najwyższe wartości z dostępnego zakresu. Częściej wybierane są jednak wartości minimalne co jest korzystniejsze z perspektywy dbania o budżet płatnika. Wyższy limit obniża z kolei wydatki ponoszone przez świadczeniobiorców. Dlaczego w obliczu takiej samej sytuacji podejmowane są różne decyzje? Brak jednolitego wzorca postępowania rodzi sugestię, że w tym niedookreślonym ustawowo obszarze decyzyjnym rządzić może przypadek albo uznaniowość, a mowa tu o decyzjach modyfikujących wysokość limitu finansowania nawet o 10%. Ich skutki w istotny sposób wpływają zatem na stopień cenowej dostępności do leków.O analizie
- Prezentowane wyniki uwzględniają najnowsze dane o refundacji, wprowadzone obwieszczeniem z dnia 19 sierpnia 2016 r. w sprawie wykazu refundowanych leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych na 1 września 2016 r.
- Cena hurtowa na DDD w wyniku obliczeń często posiada bardzo długie rozwinięcie dziesiętne. W niniejszej analizie jako identyczne uznano ceny bez zaokrąglania części ułamkowej. Przyjęcie założenia o zaokrąglaniu wyników obliczeń do np. 3 miejsc po przecinku spowodowałoby, że do zbioru jednakowych cen zakwalifikować mogłoby się więcej produktów.
- Do analizy włączono grupy, w których nie wykryto obowiązywania reguły pierwszego odpowiednika. Obserwacja wskazuje jednak, że nie wszystkie leki wybrane przez Ministra Zdrowia jako podstawa limitu dopełniają do 15% udziału w rynku mierzonym DDD.
- Ustawa z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych