Wśród wszystkich złożonych wniosków dotyczących objęcia refundacją i ustalenia urzędowej ceny zbytu dla produktu leczniczego nie posiadającego refundowanego odpowiednika w danym wskazaniu, ponad połowa dotyczyła ubiegania się o finansowanie w ramach programu lekowego.

Kategorie dostępności refundacyjnej

Ustawa o refundacji (art. 6) wyróżnia 4 kategorie dostępności refundacyjnej dla produktu leczniczego:
1) lek, środek spożywczy specjalnego przeznaczenia żywieniowego, wyrób medyczny dostępny w aptece na receptę:
a) w całym zakresie zarejestrowanych wskazań i przeznaczeń,
b) we wskazaniu określonym stanem klinicznym;
2) lek, środek spożywczy specjalnego przeznaczenia żywieniowego stosowany w ramach programu lekowego;
3) lek stosowany w ramach chemioterapii:
a) w całym zakresie zarejestrowanych wskazań i przeznaczeń,
b) we wskazaniu określonym stanem klinicznym;
4) lek, środek spożywczy specjalnego przeznaczenia żywieniowego stosowany w ramach udzielania świadczeń gwarantowanych, innych niż wymienione w pkt 1–3.

Analiza procesów refundacyjnych

Wnioskowana kategoria dostępności refundacyjnej dla leków innowacyjnych
Analiza ponad 300 postępowań refundacyjnych mających miejsce po dniu 1 stycznia 2012 roku, wskazuje że:
  • większość (54%) złożonych wniosków dotyczyła objęcia refundacją w ramach programu lekowego,
  • duża część wniosków (42%) dotyczyła objęcia refundacją w trybie aptecznym,
  • tylko 4% wniosków dotyczyło dostępności leku w ramach chemioterapii.
Przewaga wniosków refundacyjnych dotyczących programów lekowych utrzymuje się niemal cały czas od początku obowiązywania ustawy refundacyjnej. Jedynie w 2013 roku zanotowano przewagę wniosków o objęcie wnioskowanej technologii leczniczej refundacją apteczną.
Wnioskowana kategoria dostępności refundacyjnej dla leków innowacyjnych w poszczególnych latach