Liczba zleceń
Od początku 2012 roku, tj. momentu wejścia w życie przepisów Ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych, do Agencji wpłynęło ponad 900 zleceń Ministra Zdrowia uruchamiających proces oceny, w efekcie którego powinna zostać wydana opinia lub rekomendacja w zakresie rozpatrywanego problemu.Podstawa prawna zleceń
Ponad połowa (55%, 497) zleceń MZ skierowanych do AOTMiT wydana została w oparciu o przepisy ustawy refundacyjnej. 19% zleceń wydanych zostało w związku z ustawą refundacyjną ale w trybie określonym przez Ustawę z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Dotyczą one zbadania zasadności wydawania zgód na refundację produktów nieposiadający pozwolenia na dopuszczenie do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, sprowadzanych z zagranicy. Pozostałe zlecenia (26%) wydane zostały wyłącznie w oparciu o ustawę o świadczeniach.Zlecenia w oparciu o ustawę refundacyjną
Wśród zleceń wydanych w oparciu o ustawę refundacyjną zdecydowana większość (65%, 320) wydana została w oparciu o art. 35 ust. 1, który mówi:
Kopię wniosku, o którym mowa w art. 24 ust. 1 pkt 1 [wniosek o objęcie refundacją i ustalenie urzędowej ceny produktu leczniczego], dla leku, środka spożywczego specjalnego przeznaczenia żywieniowego, wyrobu medycznego, który nie ma odpowiednika refundowanego w danym wskazaniu, wraz z analizami [...], a także kopię wniosku, o którym mowa w art. 24 ust. 1 pkt 2 [podwyższenie urzędowej ceny zbytu produktu leczniczego objętego refundacją], dla leku, środka spożywczego specjalnego przeznaczenia żywieniowego, wyrobu medycznego, który nie ma odpowiednika refundowanego w danym wskazaniu, jeżeli w uzasadnieniu wniosku są podane argumenty związane z efektem zdrowotnym, dodatkowym efektem zdrowotnym lub kosztami ich uzyskania wraz z analizami [...], minister właściwy do spraw zdrowia niezwłocznie przekazuje Prezesowi Agencji, w celu przygotowania:
1. analizy weryfikacyjnej Agencji;
2. stanowiska Rady Przejrzystości;
3. rekomendacji Prezesa Agencji.